Sunday 14 February 2010

SELAMAT BERSARA KEPADA DATO' MOKTHAR NONG.

Yang Berhormat Ustaz Ramli Noh dalam blognya mengucapkan  selamat bersara kepada Dato' Haji Mokthar Nong dari jawatan Setiausaha Kerajaan Terengganu, yang juga merupakan senior beliau semasa beliau sama-sama penjawat awam sebelum jadi ADUN.

Beliau merakamkan rasa sedih & terharu dengan persaraan YB Dato' SUK dan mengambil kesempatan untuk mengucapkan selamat bersara. Seterusnya beliau nyatakan bahawa  perkhidmatan yang Dato' Mokthar taburkan selama ini cukup memberi impak yang besar kepada pentadbiran Kerajaan Negeri Terengganu.

Beliau merasa kagum dengan ucapan yang Mokthar ucapkan dan memberi pesanan ikhlas kepada pegawai-pegawai kerajaan termasuk juga kepada saya selaku pengerak jentera Kerajaan. "Setinggi mana pangkat yang kita sandang, jangan lupa orang di bawah kita kerana mereka juga perlu diberi perhatian".

Seterusnya YB. Ustaz Ramli nyatakan "Insya-Allah, YB Dato', akan saya abadikan nukilan ikhlas itu. Walaupun, saya tidak berpeluang untuk mengikuti majlis persaraan yang diadakan di Wisma Darul Iman akan tetapi disudut hati saya, saya juga sedih kerana kehilangan sebuah pertama yang bernilai tinggi."


Akhir kalamnya Ustaz Ramli  memberi kata akhir Khas Buat Dato' Mokthar bahawa jasamu akan dikenang hingga akhir hayat.

Begitulah tertibnya seorang ADUN yang berpendidikan Agama dan bekas seorang Pegawai Kanan Kerajaan Negeri Terengganu yang faham akan peraturan dan tatacara persaraan seorang penjawat awam. Apabila surat persaraan dihulurkan kepada kerajaan bermakna berakirlah riwayat perkhidmatan dengan kerajaan, diikuti dengan alam percutiaan sebelum bersara dan akhirnya alam persaraan.

Berbeza dengan  rakan ADUN Bloggernya, walaupun secara pelat dapat sebut Hadis dan Quran dalam sidang DUN dibawah Pas dulu, loket untuk ucap selamat bersara dalam laman webnya walaupun ia percuma  untuk sama-sama mengucap selamat bersara kepada Mokthar. Sedangkan semasa zaman sebelum ini tidak kurang Mokthar membantu memberi kelulusan perojek-projek besar dan kecil secara 'rundingan terus' semasa menjadi Pegawai Kewangan dan kelulusan tender semasa menjadi SUK kepada kroni beliau,  termasuklah projek Stadium Sultan Mizan yang runtuh pada awal tahun lalu.

Sebagai bloger berhormat, janganlah loket, berilah ucapan selamat bersara kepada Mokthar, agar dapat meninggalkan perkhidmatan dengan aman dan dapat menafaatkan ganjaran yang besar yang diterima daripada kerajaan khusus untuk berbakti kepada masyarakat Terengganu

 Kepada Dato' Mokthar, terimalah hakikat bahawa Dato' telah membuat pilihahn yang tepat sebagaimana rakan-rakan Dato' sebelum ini termasuk Dato' Muhathar, Dato' Che Mat dan lain-lain lagi.

Berilah kerjasama sepenuhnya kepada Dato' Mazlan Ngah dan Dato' Razak Ismail dalam mengambil tugas sebagai pengganti. Hentilah provokasi untuk kembali menjadi SUK pada bulan March ini. Rancanglah sesuatu kerja kebajikan kepada rakyat Terengganu dengan kurniaan besar yang telah Dato' terima daripada kerajaan negeri

Sekiranya rasa benci dan dendam menebal kepada Dato' Ahmad Said, lepaskanlah segala jawatan-jawatan dalam GLC yang masih lagi belum dilepaskan. Ramai lagi Pegawai-Pegawai sedang menunggu untuk menggantikan tempat bagi mendapat pengalaman mentadbir dunia koperat.

Kepada tiga lagi ADUN, ikutilah jejak langkah YB. Ustaz Ramli dan rakan-rakan  dalam kembali kepangkal jalan memberi kerjasama sepenuhnya kepada Dato' Ahmad Said dan Kerajaan Negeri bagi memastikan Terengganu terus maju dan membangun. Berilah kerjasama sebagaimana ADUN lain memberi kerjasama semasa semasa YB  menjadi exco dan MB suatu masa dulu..

Kebanyakan YB YB masih muda dan masih dapat pergi jauh dalam arena politik seandainya UMNO masih belum berkubur. Kembalilah kepangkal jalan sebagaimana Ustaz Ramli dan rakan-rakan demi masa depan tuan-tuan semua.

Ucapan Penuh Selamat Bersara Khas Dato' SUK daripada YB. Ustaz Ramli Noh dalam blognya sebagaimana berikut :-.
 
Assalamualaikum wrt wbt.

1. Pertama-tama sekali saya memohon maaf kepada sahabat-sahabat bloggers yang sentiasa mengikuti blog ini. Oleh kerana, hampir beberapa bulan saya tidak mengemaskini informasi yang penting. Saya agak sibuk dengan tugas dan masa yang tidak terluang untuk menulis. Saya juga mengucap terima kasih kepada rakan-rakan bloggers yang melayari blog ini.

2. Tidak terlambat lagi untuk saya mengucapkan Salam Maal Hijrah 1431 & Selamat tahun baru 2010. Semoga kita sama-sama menanam azam yang tinggi semoga kedatangan tahun baru 2010 memberi kebaikan daripada tahun-tahun yang sudah berlalu meninggalkan kita. Tahun 2009 telah meninggalkan kenangan manis dan tidak kurang jugak pahit selaku saya YB (Yang Berkhidmat) kepada rakyat. Dari rakyat saya datang dan kepada rakyat saya serahkan penilaiannya.

3. Saya sedih & terharu dengan persaraan YB Dato' SUK. Saya mengambil kesempatan untuk mengucapkan selamat bersara. Perkhidmatan yang Dato' taburkan selama ini cukup memberi impak yang besar kepada pentadbiran Kerajaan Negeri Terengganu. Saya kagum dengan ucapan yang beliau ucapkan dan memberi pesanan ikhlas kepada pegawai-pegawai kerajaan termasuk juga kepada saya selaku pengerak jentera Kerajaan. "Setinggi mana pangkat yang kita sandang, jangan lupa orang di bawah kita kerana mereka juga perlu diberi perhatian". Insya-Allah, YB Dato', akan saya abadikan nukilan ikhlas itu. Walaupun, saya tidak berpeluang untuk mengikuti majlis persaraan yang diadakan di Wisma DArul Iman akan tetapi disudut hati saya, saya juga sedih kerana kehilangan sebuah pertama yang bernilai tinggi.

Akhir kata, Khas Buat Dato'SUK.

Jasamu akan dikenang hingga akhir hayat.

No comments:

Post a Comment