Friday 3 May 2013

Demi Kuala Terengganu - Wawasan Cikgu Zubir Jauh Lebih Baik Daripada Raja Bahrin


Bahagian Kedua (Sambungan daripada 'Tok Bomoh PAS’ Yang Akan Musnahkan Pembangunan Kuala Terengganu..."

Jika Datuk Raja Kamarul Bahrin Shah Raja Tengku Ahmed Shah kini yang bergelar ‘Tok Bomoh" banyak bercakap mengenai mengekalkan kedudukan Kedai Payang sebagai Warisan, calon Barisan Nasional (BN), Cikgu Mohamad Zubir Embong,  mempunyai wawasan lebih berfokus dan menyeluruh untuk Bandaraya Kuala Terengganu.

Bercakap mengenai cita-cita dan harapannya, mempunyai visi dan wawasannya sendiri untuk membangun dan meletakkan Bandaraya Kuala Terengganu pada sasaran berikut:

1. MENJADIKAN KUALA TERENGGANU SEBAGAI BANDARAYA ANJUNG ILMU
  


Menjadi cita-cita SAYA sebagai calon Barisan Nasional bagi kerusi P.036 Kuala Terengganu, untuk berusaha menjadikan Parlimen Kuala Terengganu pusat kecemerlangan akademik kerana kawasan parlimen itu mempunyai beberapa universiti bertaraf antarabangsa seperti Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZA), Universiti Malaysia Terengganu (UMT), Universiti Teknologi MARA, selain sekolah ternama seperti Sekolah Sultan Sulaiman.

Kebanyak sekolah menengah dan rendah di daerah ini mencapai tahap kecemerlangan sama ada dalam peperiksaan Sijil Tinggi Persekolahan (STPM), Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), Penilaian Menengah Rendah (PMR) mahupun Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR).

Malah, kewujudan beberapa kolej, termasuk Kolej Komuniti dan PTPL turut membantu menjadikan Parlimen Kuala Terengganu sebagai Bandaraya Anjung Ilmu.


 "Saya impikan Parlimen Kuala Terengganu mempunyai modal insane yang cemerlang akal budinya dan sentiasa membudayakan konsep Berkasih Sayang, Hormat Menghormati Sesama Insan, demikian tegas Cikgu Zubir.

2. MENYOKONG PEMBANGUNAN KTCC


Sebagai mewakili Barisan Nasional (BN) Parlimen Kuala Terengganu, SAYA akan menjamin projek pembangunan Pusat Bandar Kuala Terengganu atau lebih dikenali sebagai Kuala Terengganu City Centre (KTCC) siap dalam tempoh ditetapkan bagi memenuhi keperluan penduduk bandar raya ini.

Selain menjadi pusat komersil dan pentadbiran, infrastruktur yang dibangunkan termasuk lebuh raya dan jambatan angkutan (drawbridge) akan menjadi tarikan pelancong ke bandar raya ini.

Ia diyakini menjadi salah satu mercu tanda Negeri Terengganu. Pembangunan di Muara Selatan akan menempatkan kompleks komersil, pusat konvensyen bertaraf antarabangsa, unit kediaman moden, tarikan membeli-belah, pusat perubatan, percutian serta pendidikan.

KTCC akan menjadi sebuah pusat gaya hidup masyarakat bandar di mana penduduk setempat dapat melibatkan diri dalam industri-industri yang berkaitan dengan hospitaliti, makanan dan hiburan serta sektor-sektor perkhidmatan yang lain.


SAYA amat yakin pembangunan KTCC bakal mengetengahkan Kuala Terengganu sebagai Gerbang Pelancongan ke Wilayah Ekonomi Pantai Timur (ECER) dan dengan nilai pembangunan kasar (GDV) dianggarkan akan melebihi RM5 bilion, ia dijangka akan mewujudkan lebih 5,000 peluang pekerjaan yang baru.

3. MENEGAKKAN SYIAR ISLAM

Antara 63 buah masjid baru yang dibina di Terengganu melibatkan peruntukan kira-kira RM315 juta sejak kerajaan Barisan Nasional (BN) mengambil alih pemerintahan negeri itu pada 2004 sehingga 2012.
 Sebagai pemimpin Melayu dan Islam, SAYA akan terus bersama pemimpin UMNO dan Barisan Nasional Negeri Terengganu untuk MENJAMIN SYIAR ISLAM terus ditegakkan di negeri ini.

SAYA juga akan bersama pemimpin UMNO dan BN lain memerangi PAS yang menggunakan Islam untuk kepentingan politik. PAS yang sudah lari daripada perjuangannya menegakkan Negara Islam kepada Negara Berkebajikan tidak boleh dibiarkan terus menyeleweng dan meracuni fikiran rakyat.

SAYA juga akan berganding bahu dengan Jabatan Agama Islam Negeri untuk memperbetulkan aqidah umat Islam negeri ini yang terpesong akibat Amanat Hadi dan fatwa-fatwa ‘sesat dan songsang’ pemimpin PAS seperti ahli UMNO kafir, selain menjelaskan isu seperti Kalimah Allah, sembelihan orang Yahudi boleh dimakan dan banyak lagi.


4. MEMPERTAHANKAN HAK ORANG MELAYU BANDAR 
 

SAYA menyokong semua usaha Kerajaan Negeri mempertahankan kedudukan orang Melayu di Bandaraya Kuala Terengganu.

Perjuangan SAYA  selari dengan HASRAT Kerajaan Negeri untuk mengekalkan orang Melayu di dalam bandar dengan memperbanyakkan rumah mampu milik selain menyediakan peluang pekerajaan dan perniagaan yang bersesuaian untuk mereka.

Langkah kerajaan mendirikan rumah mampu milik dan menjual dengan harga yang sudah diberikan subsidi bertujuan menempatkan semula orang Melayu seperti di Pangsapuri Ladang Gemilang Satu dan Dua selain Pangsapuri Tok Pelam sangat dihargai.

Malah, usaha Kerajaan Negeri membeli balik tanah lot orang Melayu yang terjual ketika pembangkang memerintah Terengganu antara 1999 dan 2004 amat dialu-alukan.

5. MENJAMIN MASYARAKAT TIONGHUA KEKAL DENGAN TRADISI MEREKA 

 
Saya akan berusaha menjamin 20,000 penduduk Tionghua di Bandar Raya Kuala Terengganu terus kekal dengan tradisi mereka selain menyumbang dan menikmati pelbagai pembangunan yang sudah dan bakal dibangunkan.

Kampung Cina akan terus kekal sebagai perkampungan WARISAN namun masyarakat Tionghua akan digalakkan menyertai dan sama-sama menikmati pembangunan Pusat Bandar Raya Kuala Terengganu (KTCC), pembinaan KTCC Mall serta Bangunan Majlis Bandar Raya Kuala Terengganu 30 tingkat dan satu lagi blok bangunan di Kampung Tanjung dengan reka bentuk yang sama setinggi 31 tingkat.


SAYA menyokong Menteri Besar mengajak masyarakat Tionghua dalam Parlimen Kuala Terengganu sama-sama berganding bahu membangun dan memajukan kawasan ini

6. PUSAT PENGANJURAN SUKAN BERTARAF ANTARABANGSA 
 

Bandar Raya Kuala Terengganu kini dikenali di serata dunia kerana Monsup Cup.

Sejak dilancarkan pada 2005, setiap Disember Kuala Terengganu menjadi tumpuan peminat dan ahli sukan kejohanan kapal layar yang kini termasuk dalam Kalendar Dunia bagi kejohanan berkenaan.

Sementara pada awal tahun pula Kuala Terengganu menjadi tempat penyudah bagi kejohanan berbasikal antarabangsa Tour de Langkawi sejak dua tahun lalu.


Kejohanan lain di Kuala Terengganu termasuklah City Night Game, kejohanan Cup Prix selain kejohanan memancing yang sangat digemari.

Kerana itu SAYA menyokong apa juga langkah mengetengahkan Kuala Terengganu sebagai Bandaraya Sukan. Kerajaan negeri juga bercadang membina sebuah litar perlumbaan motosikal bernilai RM30 juta bagi memenuhi cita rasa golongan muda.

SAYA menyokong usaha melahirkan atlet negeri dan negara dan apabila Terengganu bakal memiliki sekolah sukan terbesar di negara ini yang menempatkan kira-kira seribu pelajar berbanding enam ratus di Sekolah Sukan Bukit Jalil, Kuala Lumpur, harapan itu semakin menjadi kenyataan.

Sekolah yang dianggarkan melibatkan peruntukan RM80 juta di kawasan seluas 20 ekar dibina bersebelahan Stadium Sultan Mizan Zainal Abidin, Gong Badak bakal menerima 50 peratus pelajar tempatan dalam pelbagai jenis sukan

Bersambung

No comments:

Post a Comment