Sunday 4 May 2014

Sayang Jawatan Menteri Besar Atau Wang RM3 Juta?


Blog catatanzabidi memetik dari satu blog lain dengan kata-kata: “Wanita simpanan seorang Menteri Besar yang dipercayai dikaitkan dengan satu negeri di Pantai Timur, dikatakan sanggup ke istana untuk mengadu perilaku Menteri Besar berkenaan yang gagal memenuhi janji kepadanya. Wanita berkenaan dikatakan sedang menguruskan pertemuannya dengan pihak istana dengan harapan, janji Menteri Besar tersebut ditunaikan kepadanya.”

Teganukini berdoa agar segalanya tidak benar dan istana tidak melayan pengaduan seperti ini kerana ia membabitkan maruah dan kepimpinan negeri.

Namun lebih mengejutkan, menurut apa yag dipetik oleh catatanzabidi ialah : “Dikatakan, wanita itu sudahpun menghubungi seorang pemberita sebuah akhbar tabloid harian di negeri berkenaan untuk mendedahkan perkara itu.

Bagaimanapun, wanita itu dikatakan dinasihatkan oleh pemberita berkenaan supaya bersabar sementara menunggu reaksi selanjutnya daripada Menteri Besar berkenaan. 

 Pemberita berkenaan dikatakan meminta perempuan berkenaan supaya memujuk Menteri Besar melunaskan janji-janjinya agar perkara ini tidak terdedah dan menjatuhkan reputasi Menteri Besar berkenaan.”

Begitu sekali wanita berkenaan mahu bertindak? Nekad sekali tindakannya!


Kenapa dibiarkan sampai kes ini ‘pecah’ di blog dan facebook? Soal benar atau tidak hanya tuan diri - Menteri Besar dan perempuan simpinan - sahaja yang tahu. Dan pastinya, Allah s.w.t.

Kenapakah ‘mereka yang rapat dengan  MB’ berkenaan tidak menasihati dan mengambil daya usaha agar kes ini ditutup rapat-rapat, lebih-lebih lagi pada ‘musim kononnya Menteri Besar di dua negeri di Pantai Timur akan ditukar’?

Apakah mereka takut mencampuri urusan peribadi Menteri Besar berkenaan? Hal seperti ini jangan dibuat tidak penting atau tidak perlu diambil pusing....

Kenapakah MB berkenaan begitu sayang RM3 juta berbanding jawatan yang diamanahkan kepadanya oleh rakyat? 

Malah jika tidak benar, bertindaklah sewajarnya!

Blog yang dipetik oleh catatanzabidi itu dikatakan medapat cerita dan kemudian ditulis daripada sumber dan tmenjadi sesuatu yang membimbangkan.

Jika benar apa yang diperkatakan oleh perempuan berkenaan MB terbabit akan malu. Bukan sahaja dirinya tetapi juga keluarganya. Ini bukan isu main-main.

Lebih ‘menghairahkan berita ini’ ialah wanita itu “…sudah tidak boleh sabar dan jika perlu akan menghebahkannya ke akhbar.”

Akhbar mana berani siarkan cerita seperti ini sekiranya tidak dapat disahkan?

Mungkin akhbar dalam talian atau akhbar pembangkang. Itupun kalau melihat pemimpin Barisan Nasional tetapi bagaimana kalau ia terkena kepada batang hidung pemimpin mereka sendiri?


Menurut sumber, seperti dipetik catatanzabidi, wanita itu dinasihati jangan melakukan sesuatu yang ‘terdesak’ kerana MB berkenaan ada disebut sedang berdepan dengan kemelut pertukaran MB gara-gara digembar-gemburkan oleh Awang Selamat melalui Mingguan Malaysia, Ahad dua minggu lalu.”

Heboh berita seorang wanita dikaitkan dengan seorang MB reda selepas tumpuan diberikan kepada isu pertukaran MB yang ‘dicanangkan’ oleh Awang Selamat.

Tidak dikerahui sama ada MB yang digembar-gemburkan akan ditukarkan itu turut terpalit dengan isu perempuan simpanan yang dikatakan menjanjikan RM3 juta kepada ‘bekas kesasihnya’ itu.

Malah, pendedahan oleh FMT itu lebih awal daripada apa yang disebutkan oleh Awang Selamat melalui Mingguan Malaysia berkenaan.

Menyedihkan, menurut sumber, MB berkenaan turut memarahi perempuan simpanan berkenaan, termasuk mengatakan perempuan itu sebagai seorang yang ‘tamak’. Tidak diketahui erti tamak berkenaan, bagaimanapun dikatakan berkaitan pemberian sebelum ini oleh Menteri Besar berkenaan.

Tamak itu juga mungkin boleh dikaitkan dengan pemberian MB sebelum ini yang dianggap ‘sebahagian jumlah daripada jumlah sebenar’ yang diberikan.

Blog berkenaan turut mendakwa menerima beberapa gambar yang dikirim oleh pihak tertentu mengenai ‘wajah’ perempuan simpanan berkenaan namun cukup untuk menyiarkan sekeping sahaja sebagai permulaan.

Blog itu menyatakan tidak pasti apakah itu wajah sebenar perempuan simpanan MB berkenaan atau gambar orang lain yang sengaja disebarkan untuk ‘memanaskan lagi’ berita ini.


Free Malaysia Today (FMT) yang membongkar berita ini pada 8 April 2014 lalu, menyebut bekas perempuan simpanan itu yang merupakan seorang ahli perniagaan telah memohon satu projek dengan MB pada tahun lepas.

Tetapi, sumber itu menambah, MB kata tunggu selepas pilihanraya umum 5 Mei 2013.

Setelah pilihanraya umum berlalu, MB dikatakan mungkir janji dan enggan meluluskan projek tersebut kepada janda yang berusia 30an itu.

Bagaimanapun, perempuan simpanan MB berkata, jika MB tidak mahu meluluskan projek, MB hendaklah memberinya sebanyak RM3 juta.

Setelah setahun berlalu, bekas perempuan simpanan MB itu tidak menerima sebarang wang dijanjikan itu. 

Selain mematuhi syarat Menteri Besar, iaitu menunggu selepas pilihan raya, bekas perempuan simpanan MB itu dikatakan telah berkahwin dengan lelaki lain apabila hubungan mereka telah diketahui oleh isteri MB.

FMT difahamkan ahli perniagaan itu sudah banyak kali menghubungi MB untuk mendapatkan ‘haknya’ seperti yang dijanjikan oleh MB tetapi panggilan dan sms tidak dilayan. Dia hanya mahukan 'haknya' bukan dengan niat untuk campur soal politik dan sebagainya

No comments:

Post a Comment